نوسان زاویه ی دید در روایت رمان کولی کنار آتش اثر منیرو روانی پور
نویسندگان
چکیده
منابع مشابه
نقد شالوده شکنی رمان «کولی کنار آتش» اثر «منیرو روانی پور» بر اساس نظریۀ «ژاک دریدا»
منیرو روانی پور در رمان «کولی کنار آتش»، با تداخل جهان بیرون یا واقعی با جهان درون یا داستان، خواننده را غافلگیر کرده است. در این پژوهش، از دیدگاه نقد شالوده شکنانه به بررسی رمان «کولی کنار آتش» منیرو روانی پور پرداخته شده است. نقد شالوده شکنی بر اساس نظریۀ دریدا شکل گرفت. ابتدا در فلسفه و بعد در نقد ادبی به کار رفت. پایۀ نقد شالوده شکنی بر یافتن تقابل های دوتایی و بحث بر سر آنها ...
متن کاملبررسی تطبیقی سه اثر داستانی منیرو روانی پور: کنیزو، کولی کنار آتش، اهل غرق
منیرو روانی پور یکی از موفقترین نویسندگان داستان معاصر ایران به شیوه رئالیسم جادویی است که با تقلید از شیوه داستان نویسی گابریل گارسیا مارکز کلمبیایی، پرچمدار رئالیسم جادویی در جهان موفق شد با الهام گرفتن از رمان «صد سال تنهایی» وی، آثار داستانی ارزشمندی همچون «اهل غرق»، «کولی کنار آتشب، «کنیزو» و... را به دنیای ادبیات داستانی ایران و جهان عرضه نماید. از طرف...
متن کاملبررسی شخصیت در رمان «کولی کنار آتش» اثر منیرو روانیپور بر مبنای نظریّة بیداری قهرمان درون و تحلیل کهنالگویی شخصیّت
براساس نظریة پیرسن، 12 کهنالگو بهعنوان راهکارهای «بیداری قهرمان درون» وجود دارند: معصوم، یتیم، حامی و جنگجو، جوینده، ویرانگر، عاشق، آفریننده حاکم، ساحر، فرزانه و لوده... . در این پژوهش با تکیه بر این نظریه به بررسی و تطبیق جلوههایی از این کهننمونهها در زندگی آینه قهرمان رمان «کولی کنار آتش» اثر منیرو روانیپور که در مسیر دستیابی به هویّت انسانی است، پرداختیم. و دریافتیم که روانیپور با ...
متن کاملروایت شگرف در خودنگارة سبز و کولی کنار آتش
هدف از این مقاله بررسی دو رمان کولی کنار آتش نوشتة منیرو روانیپور و خودنگارة سبز اثر ماری ایندیای است. ساختارهای روایی متفاوتی که نویسندگان در این رمانها بهکار گرفتهاند موجب تشویش خواننده میشوند و حسی غریب در ذهن او پدید میآورند. از نظر تئوریک این مقاله در چهارچوبی تطبیقی قرار میگیرد و با تکیه بر نظریة تزوتان تودوروف در باب فانتستیک شگرف نشان میدهد چه نوع ساختارهای روایی در متن این حس ش...
متن کامل«تحلیل عنصر زاویه ی دید در رمان معاصر ایران با تکیه بر رمان های بوف کور، مدیر مدرسه، شازده احتجاب، کولی کنار آتش ، رود راوی»
رمان «بوف کور» نوشته ی صادق هدایت به شیوه ی اوّل شخص از دیدگاه راوی- قهرمان شکل گرفته است. ازآن جایی که این رمان اثری ذهنی و انعکاس دهنده ی دنیای درون است، می توان برخی ویژگی های داستان های جریان سیال ذهن را در آن یافت. امّا برمبنای شاخصه های بارزی که برای داستان های جریان سیال ذهن وجود دارد و بررسی «بوف کور» براساس این معیارها، روشن می شود که نمی توان این اثر را یک رمان جریان سیال ذهن قلمداد کرد...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
بوستان ادبناشر: معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
ISSN
دوره 3
شماره 2 2012
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023